Benieuwd naar de gezichten achter ons advies- en ingenieursbureau? Wie werken er op de verschillende vestigingen, waarom vinden zij het leuk om voor Bureau Schmidt te werken en wat doen zij graag in hun vrije tijd? We stellen onze collega’s één voor één aan je voor. Deze keer: Bauke Brinkman, onze bedrijfsleider en projectmanager.
Zou je jezelf eens kort willen voorstellen?
“Ik ben Bauke Brinkman, ik ben bedrijfsleider en projectmanager bij Bureau Schmidt en ik woon met mijn vriendin en zoontje in het Friese dorp Jistrum. Ik hou van reizen, van lange wandeltochten (en de combinatie van deze twee), maar ook van bankhangen en film kijken. Dat laatste doe ik eigenlijk te weinig, want ik heb altijd wel iets te doen: klussen in en rondom huis, onderhoud aan bouwwallen (landschapsbeheer), afspreken met vrienden én motorrijden. Als ik op vakantie ga, vind ik het naast wandelen ook leuk om op de motor te gaan. Ook ga ik in het voorjaar altijd op skivakantie.”
Sinds wanneer werk je bij BS? Hoe ben je bij BS terecht gekomen?
“In augustus 2014 had ik mijn eerste werkdag bij Bureau Schmidt. Ik heb het bedrijf de afgelopen jaren dus enorm zien groeien: van een klein kantoor aan de Westerkade gingen we naar Menaam, en vanaf daar verhuisden we naar ons kantoor aan de Westerplantage. En we gingen van vijf naar meer dan zeventig medewerkers! Roald en ik kennen elkaar van de opleiding en daarna werden we collega’s bij Antea Group. Toen hij voor zichzelf begon, dronken we nog wel eens een biertje, en van het één komt het ander: nog voordat Bureau Schmidt zijn tweede levensjaar zag, was ik onderdeel van het team.”
Wat houdt je functie precies in?
“Vanuit mijn rol als bedrijfsleider zorg ik er samen met Roald en Shanti voor dat de kwaliteit van ons werk hoog blijft, maar ook dat het personeel happy is. Daarnaast houd ik me bezig met relatiebeheer: ik sta in contact met klanten en onderhoud ons huidige netwerk, maar zorg ook voor de uitbreiding daarvan. Met zijn drieën richten we ons ook op vernieuwing binnen het bedrijf, door werkvelden uit te breiden en nieuwe diensten aan te bieden. Als projectmanager zorg ik ervoor dat projecten goed verlopen: van de financiën tot de planning, organisatie en kwaliteit.”
Hoe ziet je werkweek eruit?
“Ik werk niet alleen op kantoor bij Bureau Schmidt, maar ook bij de klant en op de bouw. Zo ben ik momenteel regelmatig te vinden in de bouwkeet bij Middelsee in Leeuwarden, omdat ik me bezighoud met de directievoering voor het project ‘Aanleg Middelseefeart’. Ik hou ervan om mijn werkdagen iets vroeger te beginnen; rond half 8 start ik mijn computer op. Het is dan wel de uitdaging om ook vroeg naar huis te gaan, want de tijd vliegt voorbij. Mijn werkweken zien er altijd anders uit en ik heb bijvoorbeeld geen idee wat ik over twee jaar precies doe, en dat vind ik heerlijk. Zo blijft mijn werk afwisselend en uitdagend.”
Waar word je écht enthousiast van in je werk?
“De combinatie van mens, techniek en organisatie. Ik help collega’s graag vooruit door kennis samen te voegen en te delen, zodat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en we samen kunnen groeien. Verder houd ik me het liefst bezig met projecten in de civiele techniek of cultuurtechniek. Ik word dan ook enthousiast als deze thema’s overlappen binnen een project.”
En wat vind je dan zo leuk aan werken bij Bureau Schmidt?
“Dat we voor een project het hele proces doorlopen: van het initiatief tot de uitvoering. En dat je na de uitvoering door of langs je eigen werk kunt fietsen wandelen, fietsen of rijden, en ziet dat het plan werkt zoals je het bedacht hebt. Natuurlijk is ons werk niet altijd zichtbaar, maar vaak bouwen we niet voor een paar jaar, maar voor langer dan vijftig jaar. Dat is iets om trots op te zijn!”
Wat onderscheidt Bureau Schmidt van andere bureaus of organisaties?
“Bij Bureau Schmidt ben je meer dan je functie; we kijken naar jou als persoon. Wat zijn jouw kwaliteiten, waar heb je behoefte aan en waarin wil je je graag ontwikkelen? Daarover gaan we graag in gesprek. Ons team is jong, fris en toegankelijk en alles is bespreekbaar. We doen ons uiterste best om geen nee te verkopen. Aan klanten én ons personeel.
Ook kenmerkend aan Bureau Schmidt is dat er op vrijdag geen lege stoel meer is op kantoor. Bij veel bedrijven en overheden zie je dat het op vrijdag een stuk rustiger is, maar bij ons is élk hoekje bezet. Net als op andere dagen wordt er hard gewerkt, maar natuurlijk is er ook veel gezelligheid. Samen de werkweek afsluiten zorgt toch voor een bepaald teamgevoel.”
Hoe zou je de sfeer op kantoor omschrijven?
“Open, toegankelijk, positief en gezellig. Sommige collega’s spreken ook buiten werk met elkaar af en de goede sfeer heeft natuurlijk ook een positieve invloed op ons werk.”
Wat wil je verder nog kwijt?
“Dat iedereen welkom is om eens een kijkje te nemen of een kop koffie te drinken. Stuur me mailtje of een berichtje via LinkedIn, dan maken we een afspraak en kun je zelf ervaren hoe het is om bij Bureau Schmidt te werken!”
Wil jij ook deel uitmaken van ons team in Leeuwarden, Groningen, Zwolle of Heerhugowaard? Bij Bureau Schmidt zijn we altijd op zoek naar nieuwe collega’s. Bekijk de Borrelpraat afleveringen en kom meer te weten over onze collega’s en vestigingen.
Ben je enthousiast en wil je direct solliciteren? Check dan onze vacatures.
Ga terug