Windpark Fryslân wordt het grootste windpark in een windpark ter wereld. Shanti zorgt -vanuit aannemersconsortium Zuiderzeewind- voor het omgevingsmanagement en heeft het contact met alle stakeholders. Shanti: ‘het is continu vooruitkijken’.
De bouw van Windpark Fryslân wordt de komende maanden steeds meer zichtbaar. Om alle betrokkenen in de omgeving goed te informeren, schakelde aannemersconsortium Zuiderzeewind Shanti in. Shanti: ‘Bij Bureau Schimidt geef ik leiding aan een groot team. Dat werk vind ik prachtig, maar ik duik ook graag de inhoud in. Toen ik een belletje kreeg van aannemersconsortium Zuiderzeewind heb ik dan ook geen moment getwijfeld. Zo’n bijzonder project, in Fryslân én met zoveel betrokken partijen. Dat leek me een hele mooie uitdaging!’
Een Friese expert
Aannemersconsortium Zuiderzeewind bestaat uit Siemens Gamesa en Van Oord. Shanti: ‘Van beide partijen zit het hoofdkantoor in de Randstad. De meeste medewerkers van de bedrijven komen daardoor ook uit die omgeving. Ze waren daarom op zoek naar iemand met kennis van Fryslân. En zo kwamen ze bij mij terecht. Ik werkte de afgelopen jaren als omgevingsmanager voor veel grote projecten zoals het nieuwe stationsgebied in Leeuwarden en de gebiedsontwikkeling van de Haak om Leeuwarden. Tijdens die projecten werkte ik samen met Rijkswaterstaat, de provincie en de betrokken gemeentes. De lijntjes waren dus al heel kort en dat is handig voor zo’n groot project als Windpark Fryslân. Ik weet precies wáár en bij wie ik moet zijn. En alle telefoonnummers had ik al in mijn telefoon staan.’
Continu vooruitkijken
‘Naast de partijen waarmee we samenwerken en de buurprojecten op de Afsluitdijk, zijn er nog veel meer mensen betrokken bij het windpark. Dit zijn bijvoorbeeld de mensen die rondom het IJsselmeer wonen, die over de Afsluitdijk rijden óf die gebruik maken van het IJsselmeer. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat zij allemaal goed op de hoogte zijn’. Een aantal van de werkzaamheden voor de bouw van Windpark Fryslân zorgen bijvoorbeeld geluidsoverlast. Shanti: ‘Dat kunnen we helaas niet voorkomen. Wat ik wél kan doen, is mensen hier goed op voorbereiden. Dat doe ik samen met de communicatieadviseur van Zuiderzeewind. Wij kijken samen continu naar wat er komen gaat. Dan pakken we de planning erbij en lopen die volledig door. Bij al het werk vragen we ons af: Welk effect kan dit werk hebben op de omgeving? Dat zit hem soms in hele kleine dingen.’
Shanti noemt als voorbeeld het transport van het materiaal voor de bouw van het windpark: ‘Over een aantal maanden komt er bijvoorbeeld een heel groot schip vanuit Duitsland onze kant op. Het schip past maar nét door de sluis. Een techneut is dan vooral bezig met de vraag hoe het materiaal hier komt, maar wij moeten verder denken. Zo’n groot schip betekent ook dat de sluis langer open staat. Daar hebben mensen last van en dús moet daarover gecommuniceerd worden. Ik ga dan in gesprek met Rijkswaterstaat en de sluiswachter, De communicatieadviseur schrijft een nieuwsbericht en zorgt er samen met de communicatiemanager van Windpark Fryslân voor dat deze verspreid wordt. Naast dat we mensen willen informeren, willen we ook laten zien hoe bijzonder dit project is. We doen dat door bijvoorbeeld foto’s en video’s te delen op de website van Windpark Fryslân.’
Alles op alles
‘De communicatieadviseur en ik zetten alles op alles om de omgeving goed te informeren. We zorgen ervoor dat onze opdrachtgever alle informatie op tijd krijgt. Samen schrijven we bewonersbrieven, zorgen we dat de juiste borden langs de weg staan en organiseren we informatieavonden. Vorig jaar organiseerden we op Nationale Burendag een informatiebijeenkomst met barbecue voor de bewoners van Kornwerderzand. Zij wonen midden in ons werkgebied en verdienen dus extra aandacht. Zo’n bijeenkomst zorgt ervoor dat we de bewoners goed kennen en dat ze ons weten te vinden als dat nodig is.’
Vanwege het Coronavirus konden er de afgelopen tijd geen fysieke bijeenkomsten plaatsvinden. Om mensen toch te informeren organiseerde Windpark Fryslân daarom met de andere partijen op de Afsluitdijk een webinar. ‘Juist in deze tijd is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen goed geïnformeerd is’, vertelt Shanti. ‘Daar werken we extra hard aan. Maar we hopen natuurlijk dat we snel op een andere manier weer samen kunnen komen.’
Verrassingen voorkomen
Het belangrijkst vindt Shanti dat iedereen eerlijk en op tijd geïnformeerd wordt. ‘Ik houd van structuur. Mijn werk doe ik zoals ik zelf ook geïnformeerd zou willen worden. Als ik ’s ochtends wakker word en mijn straat ligt open zonder dat ik er iets van weet, ben ik ook niet blij. Dat wil ik zien te voorkomen’. Toch komt het team ook wel eens voor verrassingen te staan waar ze niet op voorbereid zijn. ‘Dan moet bijvoorbeeld de snelweg afgesloten worden vanwege de veiligheid. Ik laat dan alles wat ik aan het doen ben even vallen en ga kijken wat er moet gebeuren. Samen met Wendy stel ik vervolgens een bericht op voor de omgeving. Ik bel de gemeente, Rijkswaterstaat, de partijen op de Afsluitdijk en de dorpsbewoners. Alles om er toch voor te zorgen dat iedereen geïnformeerd is. Mochten er vragen zijn of problemen, dan kan ik die direct bespreken met de aannemer.’
Kiters
In sommige situaties lukt het Shanti om eerder in te grijpen. Zo werd eind vorig jaar het grasveld bij het strand in Kornwerderzand voor de aanleg van de stroomkabels een bouwlocatie. Het strand wordt veel gebruikt door kitesurfers en kitesurfscholen. Shanti: ‘Twee maanden voor de start van de werkzaamheden hadden we een gesprek met de kitesurfers over de werkzaamheden. Onze bedoeling was om een toelichting te geven en ze uit te leggen wat er precies ging gebeuren’. Al snel bleek dat de kiters niet blij waren. Het strand werd afgesloten midden in het hoogseizoen. De kitesurfscholen konden daardoor hun werk niet meer uitvoeren. ‘Dat was onze bedoeling natuurlijk helemaal niet. Na dat gesprek ben ik direct teruggegaan naar mijn collega’s bij van Oord en onze onderaannemer Visser & Smit Hanab. Samen bespraken we hoe we dit het beste konden oplossen. Daar kwam een nieuwe planning uit, waarbij wij pas startten met onze werkzaamheden zodra het kitesurfseizoen afgelopen was. Als ik dat voor elkaar kan krijgen, dan ben ik heel tevreden’.
Ga terug